Autó
padmin - 2021-03-24
A TOYOTA GAZOO Racing új korszakba lép a vadonatúj GR010 HYBRID Le Mans Hypercar bemutatásával. A versenygép a 2021 FIA Hosszútávú Világbajnokság (WEC) sorozatban áll rajthoz.
Az aktuális világbajnok és háromszoros Le Mans győztes versenyistálló új gyártók versenyzői ellen készül címvédésre, az új generációs utcai hiperautó versenykivitelével, amelyben a TS050 HYBRID hajtáslánc-technológiájának evolúciója dolgozik, és új harci díszben, Racing Hybrid márkázással áll rajthoz.
A GR010 HYBRID versenyautó prototípust az elmúlt 18 hónapban fejlesztették a Toyota mérnökei, együttműködve a csapat kölni központjában, illetve a japán Higashi-Fujiban az elektromos hibrid hajtásláncok fejlesztésén dolgozó mérnökökkel. A GR010 HYBRID modellben erős négykerékhajtású hibrid verseny-hajtáslánc dolgozik, benne egy 3,5 literes V6-os kétturbós motor, amely 680 lóerőt küld a hátsó kerekekre, és egy, az első tengelyre behajtó 272 lóerős, AISIN AW és DENSO fejlesztésű villanymotor/generátor. A maximális megengedett összteljesítmény 500 kW (680 LE). A GR010 HYBRID kifinomult szabályozó elektronikái a hibrid rásegítés függvényében szabályozzák a belsőégésű motor teljesítményét. A versenyautó prototípus feltűnő új megjelenése utal az inspirációt adó GR Super Sport hiperautóra, amely a 2020-as Le Mans futamon egy bemutató körrel, valamint a díjátadó ceremónián is bemutatkozott, és jelenleg is fejlesztés alatt áll. A TOYOTA GAZOO Racing új korszakának jeleként az ikonikus GR felirat erősíti meg az utcai és a versenyautó közötti kapcsolatot.
A TOYOTA GAZOO Racing immár a kilencedik idényét kezdi a WEC sorozatban, ugyanazokkal a versenyzőkkel, akik a Le Mans-i és a világbajnoki győzelmeket is aratták a 2019-2020-as szezonban. Az újonnan megkoronázott világbajnokok, Mike Conway, Kamui Kobayashi és José María López vezetik majd a 7-es rajtszámú GR010 HYBRID modellt, és Sébastien Buemi, Kazuki Nakajima valamint Brendon Hartley versenyez majd a 8-as rajtszámú autóval. Nyck de Vries továbbra is tesztpilóta és tartalék versenyző marad. A csapat intenzíven dolgozik GR010 HYBRID fejlesztésén, már túl vannak két háromnapos teszten, ahol az autót az új szabályokhoz igazították, amelyek mind a teljesítményt, mind a filozófiát tekintve nagy változásokat jelentenek. Az új, költségcsökkentést szolgáló korlátozásokkal összhangban a GR010 HYBRID 162 kilogrammal nehezebb és 32 százalékkal gyengébb elődjénél, a TS050 HYBRID modellnél, így a számítások szerint körülbelül 10 másodperccel lassabb köridőket teljesít majd Le Mans-ban. A méretei is megváltoztak, az új autó 250 mm-rel hosszabb, 100 mm-rel szélesebb és 100 mm-rel magasabb a korábbinál. A WEC sorozat indulása óta először a TOYOTA GAZOO Racing hátsó villanymotor/generátor (MGU) nélküli autóval versenyez, MGU ezentúl csak az első tengelyen alkalmazható. Ez azt is jelenti, hogy a belsőégésű motort hagyományos indítómotorral kellett felszerelni, és a hátsó tengelyt hagyományos hidraulikus fék lassítja.
A GR010 HYBRID modellben a legkorszerűbb, csúcshatékonyságú aerodinamikai megoldások működnek, amelyeket a nagy teljesítményű Computational Fluid Dynamics szoftverrel fejlesztettek és szélcsatornás vizsgálatokkal teszteltek. Az új technikai előírások csak egyetlen, homologizált karosszéria használatát engedélyezik, egyetlen állítható aerodinamikai eszközzel. Ezért a GR010 HYBRID ugyanazzal a specifikációval megy majd a nagy leszorító erőt és a kis légellenállást igénylő pályákon is, egyetlen, az aerodinamikai körülményekhez igazítható, állítható hátsó szárnnyal. A WEC és a Le Mans futamokon most először az autók teljesítményét kiegyenlítik, ami azt jelenti, hogy a szervezők minden járművön versenyről versenyre megváltoztatják a beállításokat, szabályozva az energiafelhasználást és a tömeget is, annak érdekében, hogy minden egyes Le Mans hiperautó ugyanolyan teljesítménnyel bírjon. Ennek eredményeképpen szoros versenyek várhatók majd a TOYOTA GAZOO Racing és versenytársai, a Scuderia Cameron Glickenhaus, a ByKolles Racing és az Alpine, között; ez utóbbi az új kihívást jelentő LMP1 modellel versenyez majd.
A küzdelem hat futamon át tart, az első eredetileg március 19-én az 1000 mérföldes Sebring-i futam lett volna, ez azonban végül a koronavírus miatt elmarad, és helyette az április 2-4. között Portimão-ban megrendezett futammal indul az idény. Ezt követi május 1-én a hatórás Spa-Francorchamps, a szezon csúcspontja pedig a Le Mans futam június 12-13-án. 1992 után újra lesz hosszútávú világbajnoki futam Monzában, július 18-án, ezután a mezőny a Fuji Speedway-en, (szeptember 26.) majd Bahreinben (november 20.) versenyez, ezek mindegyike hatórás futam.
Hisatake Murata, a csapat elnöke
”Elképesztő korszaka ez az hosszútávú versenykategóriának csakúgy, mint a GR010 HYBRID modellt bemutató TOYOTA GAZOO Racing csapatnak. Ez az autó képviseli hibrid versenyautóink következő generációját. 2012, vagyis az LMP1 korszaka óta fáradságot nem ismerve dolgozunk azon, hogy hibrid technológiánkat a versenyekre erősebbé és jobbá tegyük. A TS050 HYBRID modellel a hibrid versenytechnológia első fejlesztési szakaszának lezárásával új sztenderdet állítottunk fel; ez a technológia hamarosan vásárlóink számára is elérhető lesz. Most a második fázisba lépünk. A WEC sorozatban történő részvételünk során finomítjuk a GR010 HYBRID modellben hibrid verseny-hajtásláncunkat, gyarapítjuk tudásunkat a hipercar technológiáról, és fejlesztjük, képezzük szakembereinket. Mindezt egy meghatározott cél érdekében tesszük: hogy még izgalmasabb sportautókat készítsünk vásárlóink számára. A GR010 HYBRID az utcai autók előfutára. és vásárlóink közvetlenül is előnyét látják annak a tudásnak, amit a WEC versenyeken szerzünk. Mindezek miatt örülünk az új versenytársaknak a WEC kategóriában, hiszen a kemény verseny minket is arra ösztönöz, hogy folyamatosan fejlesszünk és feszegessük a határainkat.”
Rob Leupen, a csapat igazgatója
“Mind a Higashi-Fujiban, mind a Kölnben dolgozó csapat, illetve beszállítóink és partnereink ebben a nehéz globális helyzetben is óriási erőfeszítéseket tettek az autó fejlesztése és gyártása során. Alig várjuk, hogy a végeredményt megmutathassuk a világnak. A megváltozott filozófiával és versenytársakkal induló Le Mans Hypercar sorozat új korszakába lépünk; mi készen állunk a kihívásra. Az autók teljesítményének kiegyenlítése olyan újdonság, amire nem készültünk a WEC sorozatban, de más projektjeink során megtanultuk, hogy most a gyors versenyzőkön, a tökéletes működésen és a helyes stratégián múlik a siker. Kilenc éves WEC részvételünk során sok mindent elértünk, de nem vagyunk önelégültek. Mindig új kihívásokat állítunk magunk elé, hogy javítsuk technológiánkat és munkafolyamatainkat, és egyre jobban szerepeljünk. Keményen dolgoztunk, és ezt tesszük majd a hátralévő teszteken is, mielőtt végre Sebringben pályára lépünk a GR010 HYBRID modellel. Már várjuk, hogy megmutathassuk új autónkat a szurkolóknak, és részévé váljunk ennek az új, izgalmas korszaknak.”
Pascal Vasselon technikai igazgató
“Az új szabályok eredménye az lesz, hogy a közutakon is használható technológiák jelennek meg a WEC futamokon, de a verseny maga csúcskategóriás látványosság marad. Köszöntjük új versenytársainkat, és várjuk, hogy a hosszútávú versenyek izgalmas. új korszakába lépjünk GR010 HYBRID modellünkkel. Az új Le Mans Hypercar szabályoknak megfelelően a GR010 HYBRID egy más filozófiára épülő, vadonatúj, friss autó. A fő különbség a hibrid rendszer felépítése; csak az első tengelyen dolgozik kinetikus energia visszanyerő (regeneratív) fékrendszer. Ez azt jelenti, hogy a WEC sorozat során először indítómotort és a hátsó kerekekhez hagyományos hidraulikus fékeket kellett beépítenünk. A szabályokat követve az autó minden futamon ugyanazzal a karosszériával áll rajthoz, így szélesebb szerelőablakot kellett hagynunk. Ez csak néhány kiragadott példa; sok ehhez hasonló problémát kellett a fejlesztés során megoldanunk, ami igazán érdekes, izgalmas mérnöki munka volt. Várjuk, hogy folytathassuk tesztprogramunkat, és végre láthassuk az autót a versenypályán; azt gondolom, hogy a ráfordított idő meghozza az eredményt.”
John Litjens projektvezető szerelő
„A legnagyobb különbség a GR010 HYBRID és elődei között az aerodinamikai csomagban van. Korábban az előírások egy sor paramétert meghatároztak, az új Le Mans Hypercar szabályok előírják a leszorítóerő és a légellenállás értéktartományát, de nagyobb szabadságot engednek a konkrét formák és megoldások terén. Ennek a szabadságnak az eredménye jól látszik a GR010 HYBRID modellen. Ugyanez az alaphelyzet a hajtáslánc esetében is, hiszen a teljesítménygörbét megszabták, de engedékenyebbek a konfiguráció kialakításában. A legnagyobb változást az jelentette, hogy csak elől lehet generátor, hiszen az elmúlt öt évben az első és hátsó tengelyhez is kapcsolódott hibrid komponens. A hibrid rendszer szigetelése is kihívást jelentett a szigorúbb biztonsági előírások miatt. Ráadásul a belsőégésű motor a TS050 HYBRID modellhez képest erősebb a GR010 HYBRID-ben. Így ez megjelenésében és hangját tekintve is nagyon különböző autó.”
Mike Conway (7. rajtszámú GR010 HYBRID)
“Mindenki izgatottan várja a GR010 HYBRID első futamát. Mindig izgalmas először vezetni egy versenyautót, és szép kihívás hozzászokni a különbségekhez. Meglepő volt, hogy pár napos tesztelés után milyen jól összeszoktunk az autóval; már otthon érzem magam benne. Fantasztikus élmény és tapasztalat egy olyan versenyautó-fejlesztés részesének lenni, amelynek eredményei a jövő utcai autóiban jelentkeznek majd. Ez az egész csapatot motiválja, és már nagyon várjuk, hogy megmutathassuk az autót a rajongóknak ebben a szezonban. Világbajnokként kezdeni az új szezont menő dolog; ez a #7 csapatban mindhármunknak extra erőt ad. De egy dolog címeket nyerni és más dolog megvédeni azokat. Célunk, hogy újra megnyerjük a bajnokságot és a legnagyobb versenyt; Le Mans-t is.”
Kamui Kobayashi (7. rajtszámú GR010 HYBRID)
“Ez a projekt igazi kihívást jelent. Ugyanabban a sorozatban versenyzünk, de más autóval és új ellenfelekkel; mindig élvezet egy ilyen történet elején ott lenni. Nagyon tetszik a hipercar koncepció és a GR010 HYBRID; jó egy olyan projekten dolgozni, amiben egy Le Mans-i teljesítmény eredménye az utcai autókban is megjelenik majd. A célok és az elvárások nem változtak. Azért versenyzünk, hogy nyerjünk, a pilótáknak gyorsnak és konzisztensnek kell lenniük, kiegyensúlyozott teljesítményt kell nyújtaniuk; nem hibázhatunk. Személyes célom, hogy az elmúlt évek balszerencsés történései után idén megnyerjem a Le Mans-i versenyt. A #7 autó minden szerelője és mérnöke megérdemli, hogy nyerjen Le Mans-ban.”
José María López (7. rajtszámú GR010 HYBRID)
“Szeretem az ilyen típusú autókat vezetni; a GR010 HYBRID-del összebarátkoztunk és mindenki élvezte az első teszteket. Biztos vagyok benne, hogy a rajongóknak tetszeni fog az új Le Mans Hypercar hangja és látványa; nagyon menő, és a V6-os motornak fantasztikus hangja van. A pilótáknak és a mérnököknek alkalmazkodniuk kell az új beállításokhoz, különösen a tömeg megváltozásához és a hibrid rendszer felépítéséhez. A GR010 HYBRID modell ugyanazon alapelvek szerint épült, mint a TS050 HYBRID, de a fejlesztésben érezni a másfajta szabályozás hatását. Most az összeszokás szakaszában vagyunk; az első cél Portimão, de a szezon során folyamatosan tanulunk és fejlődünk majd.”
Sébastien Buemi (8. rajtszámú GR010 HYBRID)
”Már régóta készülünk erre az új korszakra, és végre versenyezhetünk hiperautónkkal; azt gondolom, bámulatos lesz. Nagyon elégedett vagyok a GR010 HYBRID-del; nagyon jó érzés vezetni és fantasztikusan néz ki. Igazából nem is vártam, hogy ennyire nagy élmény lesz a volán mögött ülni; azt hittem, úgy gondoltam, hogy olyan lesz, mint egy GT autó. De sokat tanultunk az LMP1 korszakban, és ezt a tudást most arra használjuk, hogy az új autót jobbá tegyük. Készen állunk a szezon első versenyére, és a starttól kezdve a győzelemért akarunk harcolni. Nagy dolog volt sikereket elérni az LMP1-ben, most pedig ugyanerre vágyunk a Le Mans Hypercar érában.”
Kazuki Nakajima (8. rajtszámú GR010 HYBRID)
“Nagyon izgalmas, hogy részese lehetek a WEC új korszakának, ami mind technológiájában, mind a versenyzési módjában nagyon különbözik attól, amit megszoktunk. Pilótaként különös élmény először versenyezni egy új autóval, és átélni az új élményeket a volán mögött. Az autó csodálatosan néz ki, és remek látvány lesz, amikor a verseny elstartol. Azt gondolom, hogy ebben a szezonban a küzdelem szorosabb lesz, mint eddig bármikor; a Le Mans Hypercar sorozatban mindenki a győzelemért hajt, ami jó a versenyzőknek és a nézőknek egyaránt. Más módon kell versenyeznünk, de a cél nem változik, és ebben a szezonban is egyértelmű. Negyedik alkalommal is meg akarjuk nyerni a TOYOTA GAZOO Racingnek a Le Mans-t és a világbajnokságot.”
Brendon Hartley (8. rajtszámú GR010 HYBRID)
“A rajongókat kellemesen meglepi majd a GR010 HYBRID; úgy néz ki, mint egy utcai autó és az LMP1 keveréke. A hosszútávú versenyek mindig is az új technológiák fejlesztésének terepét adták, ez most még inkább így van; a GR010 HYBRID majdnem az az autó, amivel a vevők a közutakon is találkozhatnak majd. Nagyon jó vezetni, különösen a hibrid négykerékhajtással, ami a sofőr szemszögéből igazi szenzáció. Az igazi különbséget a nagyobb tömeg, a kevesebb lóerő és kisebb leszorítóerő jelenti, de a gép vezetése ugyanolyan élvezetes, mint a TS050 HYBRID-é volt. Izgalmas kihívás áll előttünk, hogy győzelmeinkkel tovább erősítsük a TOYOTA GAZOO Racing sikereit Le Mans-ban és a WEC sorozatban.”
A GR1010 HYBRID műszaki adatai
“Sajnos a COVID-19 járvány továbbra is világszerte gondokat okoz, ezért a FIA-val, az IMSA-val és a Sebring menedzsmentjével folytatott egyeztetést követően az a döntés született, hogy törlik a Sebring futamot, és helyette Portimãoban rendezik meg ezt a fordulót. Szomorúak vagyunk, hogy nem találkozhatunk amerikai barátainkkal, és alig várjuk a napot, amikor visszatérhetünk az USA-ba, hogy az IMSA-val közösen szerepelhessünk a Super Sebringen. Továbbra is elkötelezetten építjük hosszú távú kapcsolatunkat az IMSA-val és a Sebring International Raceway pályával, hiszen szándékunkban áll visszatérni a Sebringre a jövőben.” – fogalmaz Pierre Fillon, az Automobile Club de l’Ouest elnöke.
“Bár a versenynaptár módosítása nyilvánvalóan nem ideális dolog, 2021-be átlépve megértettük, hogy ez bármikor előfordulhat az idény során. 2021 több okból is fontos év a hosszútávú versenyzés szempontjából, és számunkra az a prioritás, hogy ne csupán ezt az idényt mentsük meg, hanem a FIA Hosszútávú Világbajnokság jövőjét is – szem előtt tartva az összes érintett fél érdekeit. Nagyon várom az április idénynyitást és az azt követő versenyeket, és őszintén remélem, hogy 2021 jó év lesz a sportágunk számára.” – teszi hozzá Richard Mille, a FIA Hosszútávú Versenybizottságának elnöke.
“Az utóbbi hónapok során láthattuk, hogy mennyire kiszámíthatatlan a járvány alakulása, és a legfontosabb érintett szereplőkkel folytatott egyeztetéseket követően azt a döntést hoztuk, hogy az idény első futama itt marad Európában, ahol a legtöbb csapat központja is van. Egy futam utolsó pillanatban történő törlésének a következményei gazdasági szempontból is kedvezőtlenek lennének az egész WEC-család számára, ezért felelős döntést hoztunk. A Portimão pályán voltak már kivételesen szoros futamok az ELMS keretében, és kiváló a helyszín felszereltsége. Nagyon várjuk már, hogy Portugáliában, az áprilisi 8 órás futammal útjára indíthassuk a szezont!” - árulja el Frédéric Lequien, a FIA Hosszútávú Világbajnokság vezérigazgatója.
A promóter és a szervezők szándéka az, hogy a versenynaptár többi futama módosítás nélkül kerüljön megrendezésre. A második fordulóra a tervek szerint a Spa-Francorchamps pályán kerül sor, amit júniusban a 24 órás Le Mans követ majd. Monzában első alkalommal kerül majd sor egy WEC-futamra júliusban, majd a bajnoki mezőny visszatér Japánba a Fuji futamra szeptemberben. A WEC 9. idénye novemberben zárul Bahreinben.
A GR010 HYBRID versenyautó prototípust az elmúlt 18 hónapban fejlesztették a Toyota mérnökei, együttműködve a csapat kölni központjában, illetve a japán Higashi-Fujiban az elektromos hibrid hajtásláncok fejlesztésén dolgozó mérnökökkel. A GR010 HYBRID modellben erős négykerékhajtású hibrid verseny-hajtáslánc dolgozik, benne egy 3,5 literes V6-os kétturbós motor, amely 680 lóerőt küld a hátsó kerekekre, és egy, az első tengelyre behajtó 272 lóerős, AISIN AW és DENSO fejlesztésű villanymotor/generátor. A maximális megengedett összteljesítmény 500 kW (680 LE). A GR010 HYBRID kifinomult szabályozó elektronikái a hibrid rásegítés függvényében szabályozzák a belsőégésű motor teljesítményét. A versenyautó prototípus feltűnő új megjelenése utal az inspirációt adó GR Super Sport hiperautóra, amely a 2020-as Le Mans futamon egy bemutató körrel, valamint a díjátadó ceremónián is bemutatkozott, és jelenleg is fejlesztés alatt áll. A TOYOTA GAZOO Racing új korszakának jeleként az ikonikus GR felirat erősíti meg az utcai és a versenyautó közötti kapcsolatot.
A TOYOTA GAZOO Racing immár a kilencedik idényét kezdi a WEC sorozatban, ugyanazokkal a versenyzőkkel, akik a Le Mans-i és a világbajnoki győzelmeket is aratták a 2019-2020-as szezonban. Az újonnan megkoronázott világbajnokok, Mike Conway, Kamui Kobayashi és José María López vezetik majd a 7-es rajtszámú GR010 HYBRID modellt, és Sébastien Buemi, Kazuki Nakajima valamint Brendon Hartley versenyez majd a 8-as rajtszámú autóval. Nyck de Vries továbbra is tesztpilóta és tartalék versenyző marad. A csapat intenzíven dolgozik GR010 HYBRID fejlesztésén, már túl vannak két háromnapos teszten, ahol az autót az új szabályokhoz igazították, amelyek mind a teljesítményt, mind a filozófiát tekintve nagy változásokat jelentenek. Az új, költségcsökkentést szolgáló korlátozásokkal összhangban a GR010 HYBRID 162 kilogrammal nehezebb és 32 százalékkal gyengébb elődjénél, a TS050 HYBRID modellnél, így a számítások szerint körülbelül 10 másodperccel lassabb köridőket teljesít majd Le Mans-ban. A méretei is megváltoztak, az új autó 250 mm-rel hosszabb, 100 mm-rel szélesebb és 100 mm-rel magasabb a korábbinál. A WEC sorozat indulása óta először a TOYOTA GAZOO Racing hátsó villanymotor/generátor (MGU) nélküli autóval versenyez, MGU ezentúl csak az első tengelyen alkalmazható. Ez azt is jelenti, hogy a belsőégésű motort hagyományos indítómotorral kellett felszerelni, és a hátsó tengelyt hagyományos hidraulikus fék lassítja.
A GR010 HYBRID modellben a legkorszerűbb, csúcshatékonyságú aerodinamikai megoldások működnek, amelyeket a nagy teljesítményű Computational Fluid Dynamics szoftverrel fejlesztettek és szélcsatornás vizsgálatokkal teszteltek. Az új technikai előírások csak egyetlen, homologizált karosszéria használatát engedélyezik, egyetlen állítható aerodinamikai eszközzel. Ezért a GR010 HYBRID ugyanazzal a specifikációval megy majd a nagy leszorító erőt és a kis légellenállást igénylő pályákon is, egyetlen, az aerodinamikai körülményekhez igazítható, állítható hátsó szárnnyal. A WEC és a Le Mans futamokon most először az autók teljesítményét kiegyenlítik, ami azt jelenti, hogy a szervezők minden járművön versenyről versenyre megváltoztatják a beállításokat, szabályozva az energiafelhasználást és a tömeget is, annak érdekében, hogy minden egyes Le Mans hiperautó ugyanolyan teljesítménnyel bírjon. Ennek eredményeképpen szoros versenyek várhatók majd a TOYOTA GAZOO Racing és versenytársai, a Scuderia Cameron Glickenhaus, a ByKolles Racing és az Alpine, között; ez utóbbi az új kihívást jelentő LMP1 modellel versenyez majd.
A küzdelem hat futamon át tart, az első eredetileg március 19-én az 1000 mérföldes Sebring-i futam lett volna, ez azonban végül a koronavírus miatt elmarad, és helyette az április 2-4. között Portimão-ban megrendezett futammal indul az idény. Ezt követi május 1-én a hatórás Spa-Francorchamps, a szezon csúcspontja pedig a Le Mans futam június 12-13-án. 1992 után újra lesz hosszútávú világbajnoki futam Monzában, július 18-án, ezután a mezőny a Fuji Speedway-en, (szeptember 26.) majd Bahreinben (november 20.) versenyez, ezek mindegyike hatórás futam.
Hisatake Murata, a csapat elnöke
”Elképesztő korszaka ez az hosszútávú versenykategóriának csakúgy, mint a GR010 HYBRID modellt bemutató TOYOTA GAZOO Racing csapatnak. Ez az autó képviseli hibrid versenyautóink következő generációját. 2012, vagyis az LMP1 korszaka óta fáradságot nem ismerve dolgozunk azon, hogy hibrid technológiánkat a versenyekre erősebbé és jobbá tegyük. A TS050 HYBRID modellel a hibrid versenytechnológia első fejlesztési szakaszának lezárásával új sztenderdet állítottunk fel; ez a technológia hamarosan vásárlóink számára is elérhető lesz. Most a második fázisba lépünk. A WEC sorozatban történő részvételünk során finomítjuk a GR010 HYBRID modellben hibrid verseny-hajtásláncunkat, gyarapítjuk tudásunkat a hipercar technológiáról, és fejlesztjük, képezzük szakembereinket. Mindezt egy meghatározott cél érdekében tesszük: hogy még izgalmasabb sportautókat készítsünk vásárlóink számára. A GR010 HYBRID az utcai autók előfutára. és vásárlóink közvetlenül is előnyét látják annak a tudásnak, amit a WEC versenyeken szerzünk. Mindezek miatt örülünk az új versenytársaknak a WEC kategóriában, hiszen a kemény verseny minket is arra ösztönöz, hogy folyamatosan fejlesszünk és feszegessük a határainkat.”
Rob Leupen, a csapat igazgatója
“Mind a Higashi-Fujiban, mind a Kölnben dolgozó csapat, illetve beszállítóink és partnereink ebben a nehéz globális helyzetben is óriási erőfeszítéseket tettek az autó fejlesztése és gyártása során. Alig várjuk, hogy a végeredményt megmutathassuk a világnak. A megváltozott filozófiával és versenytársakkal induló Le Mans Hypercar sorozat új korszakába lépünk; mi készen állunk a kihívásra. Az autók teljesítményének kiegyenlítése olyan újdonság, amire nem készültünk a WEC sorozatban, de más projektjeink során megtanultuk, hogy most a gyors versenyzőkön, a tökéletes működésen és a helyes stratégián múlik a siker. Kilenc éves WEC részvételünk során sok mindent elértünk, de nem vagyunk önelégültek. Mindig új kihívásokat állítunk magunk elé, hogy javítsuk technológiánkat és munkafolyamatainkat, és egyre jobban szerepeljünk. Keményen dolgoztunk, és ezt tesszük majd a hátralévő teszteken is, mielőtt végre Sebringben pályára lépünk a GR010 HYBRID modellel. Már várjuk, hogy megmutathassuk új autónkat a szurkolóknak, és részévé váljunk ennek az új, izgalmas korszaknak.”
Pascal Vasselon technikai igazgató
“Az új szabályok eredménye az lesz, hogy a közutakon is használható technológiák jelennek meg a WEC futamokon, de a verseny maga csúcskategóriás látványosság marad. Köszöntjük új versenytársainkat, és várjuk, hogy a hosszútávú versenyek izgalmas. új korszakába lépjünk GR010 HYBRID modellünkkel. Az új Le Mans Hypercar szabályoknak megfelelően a GR010 HYBRID egy más filozófiára épülő, vadonatúj, friss autó. A fő különbség a hibrid rendszer felépítése; csak az első tengelyen dolgozik kinetikus energia visszanyerő (regeneratív) fékrendszer. Ez azt jelenti, hogy a WEC sorozat során először indítómotort és a hátsó kerekekhez hagyományos hidraulikus fékeket kellett beépítenünk. A szabályokat követve az autó minden futamon ugyanazzal a karosszériával áll rajthoz, így szélesebb szerelőablakot kellett hagynunk. Ez csak néhány kiragadott példa; sok ehhez hasonló problémát kellett a fejlesztés során megoldanunk, ami igazán érdekes, izgalmas mérnöki munka volt. Várjuk, hogy folytathassuk tesztprogramunkat, és végre láthassuk az autót a versenypályán; azt gondolom, hogy a ráfordított idő meghozza az eredményt.”
John Litjens projektvezető szerelő
„A legnagyobb különbség a GR010 HYBRID és elődei között az aerodinamikai csomagban van. Korábban az előírások egy sor paramétert meghatároztak, az új Le Mans Hypercar szabályok előírják a leszorítóerő és a légellenállás értéktartományát, de nagyobb szabadságot engednek a konkrét formák és megoldások terén. Ennek a szabadságnak az eredménye jól látszik a GR010 HYBRID modellen. Ugyanez az alaphelyzet a hajtáslánc esetében is, hiszen a teljesítménygörbét megszabták, de engedékenyebbek a konfiguráció kialakításában. A legnagyobb változást az jelentette, hogy csak elől lehet generátor, hiszen az elmúlt öt évben az első és hátsó tengelyhez is kapcsolódott hibrid komponens. A hibrid rendszer szigetelése is kihívást jelentett a szigorúbb biztonsági előírások miatt. Ráadásul a belsőégésű motor a TS050 HYBRID modellhez képest erősebb a GR010 HYBRID-ben. Így ez megjelenésében és hangját tekintve is nagyon különböző autó.”
Mike Conway (7. rajtszámú GR010 HYBRID)
“Mindenki izgatottan várja a GR010 HYBRID első futamát. Mindig izgalmas először vezetni egy versenyautót, és szép kihívás hozzászokni a különbségekhez. Meglepő volt, hogy pár napos tesztelés után milyen jól összeszoktunk az autóval; már otthon érzem magam benne. Fantasztikus élmény és tapasztalat egy olyan versenyautó-fejlesztés részesének lenni, amelynek eredményei a jövő utcai autóiban jelentkeznek majd. Ez az egész csapatot motiválja, és már nagyon várjuk, hogy megmutathassuk az autót a rajongóknak ebben a szezonban. Világbajnokként kezdeni az új szezont menő dolog; ez a #7 csapatban mindhármunknak extra erőt ad. De egy dolog címeket nyerni és más dolog megvédeni azokat. Célunk, hogy újra megnyerjük a bajnokságot és a legnagyobb versenyt; Le Mans-t is.”
Kamui Kobayashi (7. rajtszámú GR010 HYBRID)
“Ez a projekt igazi kihívást jelent. Ugyanabban a sorozatban versenyzünk, de más autóval és új ellenfelekkel; mindig élvezet egy ilyen történet elején ott lenni. Nagyon tetszik a hipercar koncepció és a GR010 HYBRID; jó egy olyan projekten dolgozni, amiben egy Le Mans-i teljesítmény eredménye az utcai autókban is megjelenik majd. A célok és az elvárások nem változtak. Azért versenyzünk, hogy nyerjünk, a pilótáknak gyorsnak és konzisztensnek kell lenniük, kiegyensúlyozott teljesítményt kell nyújtaniuk; nem hibázhatunk. Személyes célom, hogy az elmúlt évek balszerencsés történései után idén megnyerjem a Le Mans-i versenyt. A #7 autó minden szerelője és mérnöke megérdemli, hogy nyerjen Le Mans-ban.”
José María López (7. rajtszámú GR010 HYBRID)
“Szeretem az ilyen típusú autókat vezetni; a GR010 HYBRID-del összebarátkoztunk és mindenki élvezte az első teszteket. Biztos vagyok benne, hogy a rajongóknak tetszeni fog az új Le Mans Hypercar hangja és látványa; nagyon menő, és a V6-os motornak fantasztikus hangja van. A pilótáknak és a mérnököknek alkalmazkodniuk kell az új beállításokhoz, különösen a tömeg megváltozásához és a hibrid rendszer felépítéséhez. A GR010 HYBRID modell ugyanazon alapelvek szerint épült, mint a TS050 HYBRID, de a fejlesztésben érezni a másfajta szabályozás hatását. Most az összeszokás szakaszában vagyunk; az első cél Portimão, de a szezon során folyamatosan tanulunk és fejlődünk majd.”
Sébastien Buemi (8. rajtszámú GR010 HYBRID)
”Már régóta készülünk erre az új korszakra, és végre versenyezhetünk hiperautónkkal; azt gondolom, bámulatos lesz. Nagyon elégedett vagyok a GR010 HYBRID-del; nagyon jó érzés vezetni és fantasztikusan néz ki. Igazából nem is vártam, hogy ennyire nagy élmény lesz a volán mögött ülni; azt hittem, úgy gondoltam, hogy olyan lesz, mint egy GT autó. De sokat tanultunk az LMP1 korszakban, és ezt a tudást most arra használjuk, hogy az új autót jobbá tegyük. Készen állunk a szezon első versenyére, és a starttól kezdve a győzelemért akarunk harcolni. Nagy dolog volt sikereket elérni az LMP1-ben, most pedig ugyanerre vágyunk a Le Mans Hypercar érában.”
Kazuki Nakajima (8. rajtszámú GR010 HYBRID)
“Nagyon izgalmas, hogy részese lehetek a WEC új korszakának, ami mind technológiájában, mind a versenyzési módjában nagyon különbözik attól, amit megszoktunk. Pilótaként különös élmény először versenyezni egy új autóval, és átélni az új élményeket a volán mögött. Az autó csodálatosan néz ki, és remek látvány lesz, amikor a verseny elstartol. Azt gondolom, hogy ebben a szezonban a küzdelem szorosabb lesz, mint eddig bármikor; a Le Mans Hypercar sorozatban mindenki a győzelemért hajt, ami jó a versenyzőknek és a nézőknek egyaránt. Más módon kell versenyeznünk, de a cél nem változik, és ebben a szezonban is egyértelmű. Negyedik alkalommal is meg akarjuk nyerni a TOYOTA GAZOO Racingnek a Le Mans-t és a világbajnokságot.”
Brendon Hartley (8. rajtszámú GR010 HYBRID)
“A rajongókat kellemesen meglepi majd a GR010 HYBRID; úgy néz ki, mint egy utcai autó és az LMP1 keveréke. A hosszútávú versenyek mindig is az új technológiák fejlesztésének terepét adták, ez most még inkább így van; a GR010 HYBRID majdnem az az autó, amivel a vevők a közutakon is találkozhatnak majd. Nagyon jó vezetni, különösen a hibrid négykerékhajtással, ami a sofőr szemszögéből igazi szenzáció. Az igazi különbséget a nagyobb tömeg, a kevesebb lóerő és kisebb leszorítóerő jelenti, de a gép vezetése ugyanolyan élvezetes, mint a TS050 HYBRID-é volt. Izgalmas kihívás áll előttünk, hogy győzelmeinkkel tovább erősítsük a TOYOTA GAZOO Racing sikereit Le Mans-ban és a WEC sorozatban.”
A GR1010 HYBRID műszaki adatai
GR010 HYBRID műszaki adatok |
|
Karosszéria |
Szénszálas kompozit |
Sebességváltó |
Hétfokozatú, szekvenciális, keresztben beépített |
Féltengelyek |
Állandó szögsebességű háromágú villás csuklókkal |
Tengelykapcsoló |
Többtárcsás |
Differenciálmű |
Mechanikusan zárható |
Felfüggesztés |
Elöl és hátul is független, kettős keresztlengőkaros |
Rugózás |
Torziós rugók |
Kanyarstabilizátor |
Elöl és hátul |
Kormánymű |
Hidraulikus rásegítésű |
Fékek |
Monoblokk ötvözet féknyergek, belső hűtésű szénszálas féktárcsák (Akebono) |
Keréktárcsák |
Magnézium ötvözet, 13 x 18 colos
(RAYS)
|
Abroncsok |
Radiál, 31/71-18, (Michelin) |
Hosszúság |
4900 mm |
Szélesség |
2000 mm |
Magasság |
1150 mm |
Tömeg |
1040 kg |
Üzemanyagtartály kapacitása |
90 liter |
Belsőégésű motor |
V6-os, közvetlen befecskendezéses, duplaturbós benzinmotor |
Szelepek száma |
Hengerenként négy |
Lökettérfogat |
3,5 liter |
Üzemanyag |
Benzin |
Belsőégésű motor teljesítménye |
500 kW / 680LE |
Hibrid hajtás teljesítménye |
200 kW / 272LE |
Akkumulátor |
Nagyteljesítményű litium-ion (TOYOTA) |
Villanymotor/generátor |
AISIN AW / DENSO |
Sebring helyett Portimão lesz a 2021-es FIA WEC idénynyitójának helyszíne
A portugáliai Portimãoban található Algarve International Circuit versenypálya lesz a helyszíne a 8 órás Portimão futamnak, ami az 1000 mérföldes Sebring futam helyébe lép az idei 9. FIA Hosszútávú Világbajnokság első fordulójának helyszíneként. A futamot 2021. április 2-4. között rendezik meg. A koronavírus gyors mutálódása, illetve a különböző országok kormányzati intézkedéseinek változásai miatt – ami az utazási korlátozásokra is kiterjed –, a WEC nem akar szükségtelen kockázatokat vállalni. Mivel a csapatoknak hamarosan szállítmányokat kellett volna útnak indítaniuk az USA-ba, gyors döntésre volt szükség, hogy felkészülhessenek a 2021-es idényre. Mindezt figyelembe véve, illetve tekintettel arra, hogy a bajnokságban szereplő csapatok többsége európai központú, valamint az IMSA-val, a Sebring International Raceway-el és a FIA-val történt egyeztetést követően az a döntés született, hogy az idény első futamát Európában rendezik meg. A Portugália déli részén fekvő Algarve International Circuit lesz a prológ, vagyis a WEC március 30-31-én tartandó, hivatalos, idény előtti tesztjének helyszíne is. A 2008-ban épített pályán szokták megrendezni az Európai Le Mans Sorozat [ELMS] egyik fordulóját 2017 óta. Az izgalmas pályán gyors és lassú kanyarok, illetve drasztikus emelkedők váltják egymást.“Sajnos a COVID-19 járvány továbbra is világszerte gondokat okoz, ezért a FIA-val, az IMSA-val és a Sebring menedzsmentjével folytatott egyeztetést követően az a döntés született, hogy törlik a Sebring futamot, és helyette Portimãoban rendezik meg ezt a fordulót. Szomorúak vagyunk, hogy nem találkozhatunk amerikai barátainkkal, és alig várjuk a napot, amikor visszatérhetünk az USA-ba, hogy az IMSA-val közösen szerepelhessünk a Super Sebringen. Továbbra is elkötelezetten építjük hosszú távú kapcsolatunkat az IMSA-val és a Sebring International Raceway pályával, hiszen szándékunkban áll visszatérni a Sebringre a jövőben.” – fogalmaz Pierre Fillon, az Automobile Club de l’Ouest elnöke.
“Bár a versenynaptár módosítása nyilvánvalóan nem ideális dolog, 2021-be átlépve megértettük, hogy ez bármikor előfordulhat az idény során. 2021 több okból is fontos év a hosszútávú versenyzés szempontjából, és számunkra az a prioritás, hogy ne csupán ezt az idényt mentsük meg, hanem a FIA Hosszútávú Világbajnokság jövőjét is – szem előtt tartva az összes érintett fél érdekeit. Nagyon várom az április idénynyitást és az azt követő versenyeket, és őszintén remélem, hogy 2021 jó év lesz a sportágunk számára.” – teszi hozzá Richard Mille, a FIA Hosszútávú Versenybizottságának elnöke.
“Az utóbbi hónapok során láthattuk, hogy mennyire kiszámíthatatlan a járvány alakulása, és a legfontosabb érintett szereplőkkel folytatott egyeztetéseket követően azt a döntést hoztuk, hogy az idény első futama itt marad Európában, ahol a legtöbb csapat központja is van. Egy futam utolsó pillanatban történő törlésének a következményei gazdasági szempontból is kedvezőtlenek lennének az egész WEC-család számára, ezért felelős döntést hoztunk. A Portimão pályán voltak már kivételesen szoros futamok az ELMS keretében, és kiváló a helyszín felszereltsége. Nagyon várjuk már, hogy Portugáliában, az áprilisi 8 órás futammal útjára indíthassuk a szezont!” - árulja el Frédéric Lequien, a FIA Hosszútávú Világbajnokság vezérigazgatója.
A promóter és a szervezők szándéka az, hogy a versenynaptár többi futama módosítás nélkül kerüljön megrendezésre. A második fordulóra a tervek szerint a Spa-Francorchamps pályán kerül sor, amit júniusban a 24 órás Le Mans követ majd. Monzában első alkalommal kerül majd sor egy WEC-futamra júliusban, majd a bajnoki mezőny visszatér Japánba a Fuji futamra szeptemberben. A WEC 9. idénye novemberben zárul Bahreinben.