Érdekességek
MaxRay - 2009-12-11
A karácsony közeledtével a Google keresÅ?jében is egyre jobban látható az ajándékok iránt növekvÅ? igény. Szignifikánsan emelkedik egyes termékek népszerüsége, míg másoké folyamatosan zuhan...
A karácsony közeledtével a Google keresőjében is egyre jobban látható az ajándékok iránt növekvő igény. Szignifikánsan emelkedik egyes termékek népszerüsége, míg másoké folyamatosan zuhan.
A karácsony az év legfontosabb, legerősebb időszaka számos kiskereskedő számára. Sok iparágban ebben az időszakban keletkezik az éves forgalom jelentős százaléka. A fogyasztók fokozott érdeklődése az internetes keresések területén is megmutatkozik. A legtöbb vásárló az év ezen időszakára időzíti legnagyobb értékü vásárlásait, amelyekkel kapcsolatban elsősorban az interneten gyüjtenek információt.
Látható, hogy november közepétől, amikor egyre több ember kezd el gondolkodni azon, hogy mit vegyen szeretteinek karácsonyra, folyamatosan emelkedik az ajándék[%ITALIC%] szóra irányuló keresések száma. [%ITALIC%]
Az ajándék[%ITALIC%] szóhoz kapcsolódó keresések listájában több érdekesség is felfedezhető. Egyrészt látható – talán a válságnak is köszönhetően –, hogy a korábbinál sok ezer százalékkal többen kerestek a [%ITALIC%]saját készítésü ajándék[%ITALIC%]okra, valamint az is kitünik, hogy valószínüleg inkább a nők vannak gondban az ajándékvásárlással, hisz a legnépszerübb keresések ötödik helyén ott szerepel az [%ITALIC%]ajándék férfiaknak .
A korábbi évek decemberét megvizsgálva az is kiderül, hogy legtöbben még mindig a 24-ét megelőző héten ébrednek. 2008-ban 22-én, 2007-ben és 2006-ban 18-án, 2005-ben 21-én, 2004-ben pedig december 20-án kerestek a legtöbben az ajándék szóra. A kutatás a(z) – ajándékvásárlás szempontjából valószínüleg sokaknak nem elég sikeres aranyvasárnapot követő – hétköznapokon volt igazán intenzív: 2004-ban, 2006-ban és 2008-ban hétfőre esett a csúcs, 2007-ben keddre, 2005-ben pedig szerdára.
[%IMAGB=12110%]
A nagy értékü szórakoztató elektronikai cikkek évek óta kedvelt célpontjai a karácsonyra készülő vásárlóknak. Nem csak ajándékként népszerüek, hanem sok család, háztartás is egy ilyen eszközzel lepi meg magát az ünnep alkalmából. A grafikonból két dolog tünik ki azonnal: az LCD tv[%ITALIC%] sokkal jobban érdeklik a felhasználókat, mint vetélytársaik, a [%ITALIC%]plazmá[%ITALIC%]k, illetve októbertől minden évben meredeken megugrik a tévékre irányuló keresések száma. Utóbbi trend különösen 2006-től válik nyilvánvalóvá, amikor a síkképernyős készülékek már sokak számára váltak megfizethetővé. A [%ITALIC%]hdtv[%ITALIC%]-re irányuló keresések csökkenő aránya annak lehet a jele, hogy a vásárlók egyre jobban tisztába kerülnek a technológiával, és a konkrét termékek ([%ITALIC%]LCD tv[%ITALIC%], ill. [%ITALIC%]plazma ) már jobban érdeklik őket.
Blu-ray a
A DVD[%ITALIC%] hiába számít már ósdi technológiának a szórakoztató elektronika rohamléptekkel fejlődő világában, népszerüsége még mindig messze megelőzi a jövő formátumának kikiáltott [%ITALIC%]Blu-ray[%ITALIC%]-ét. A
Konyhai slágercikkek
Az utóbbi évek két konyhai sikertermékét, a kávéfőző[%ITALIC%]t és a [%ITALIC%]kenyérsütő[%ITALIC%]t a [%ITALIC%]mosogatógép[%ITALIC%]pel összevetve igen érdekes eredményeket kapunk. A [%ITALIC%]kenyérsütő[%ITALIC%], amely 2004-2008 között egyértelmüen megelőzte a [%ITALIC%]kávéfőző[%ITALIC%]t, idén februártól már lényegesen kisebb érdeklődést vált ki. Ugyanakkor mindkét termék erősen szezonális jellegü: elsősorban a [%ITALIC%]kenyérsütő[%ITALIC%]nél, de 2007 óta a [%ITALIC%]kávéfőző nél is nyilvánvaló a karácsonyi szezon hatása a keresésekre. Ezek a kiemelkedő csúcspontok valószínüleg azt jelzik, hogy az értékesítés is hasonló módon oszlik meg az egész évet tekintve.
A mosogatógép[%ITALIC%] esetében nem érvényesül hasonló mértékben a fent vázolt szezonalitási trend. Ugyan az év vége felé itt is csúcsosodik némileg a grafikon, ez azonban már korántsem olyan erős az év többi részéhez képest – idén márciusban és júliusban pl. csak 10%-kal volt kisebb a keresések száma, mint decemberben. Ez valószínüleg annak köszönhető, hogy a [%ITALIC%]mosogatógép[%ITALIC%] beszerelése sokkal bonyolultabb, mint egy [%ITALIC%]kávéfőző használatba vétele, így megvásárlása sok esetben egy konyha felújításához vagy egy új lakás megvételéhez, nem pedig a karácsonyhoz kapcsolódik.
Mp3
A grafikonból látható, hogy 2004 óta lassan, fokozatosan csökkent a téma iránti érdeklődés, mértéke mégsem tünik drámainak. Más a helyzet azonban, ha az mp3 népszerüségét összevetjük a ’Vásárlás’ kategória átlagos teljesítményével. Látható, hogy a kategória átlagához képest igenis jelentősen csökken minden évben az érdeklődés ezen típusú termékek iránt. Ráadásul egyre laposabb a karácsonyi tüske is, már bőven alulmúlja a ’Vásárlás’ kategória átlagát, azaz a termék divatcikkból idejétmúlttá vált.
[%IMAGB=12111%] Hajvasalók kampánya
Az is nagyon jól megfigyelhető, hogy egy-egy márka egy erős, többcsatornás reklámkampánnyal a kampány időszakára hogyan tud az ismeretlenségből odáig erősödni, hogy a márkára, illetve a reklámozott termékre több keresés lesz, mint magára a termékkategóriára.
A példán látszik, hogy a Belissima az Imetec hajvasaló Hajas Lászlós reklámkampányával 2007-ben megközelítette, illetve megelőzte a magára a hajvasalóra irányuló keresések arányát, és a reklámarc Hajas László nevére is nagyon sokan kerestek. Látszik az is, hogy míg a reklámkampány befejeztével az erősebb márkával és szélesebb termékportfólióval rendelkező Remington keresései alig estek vissza (a karácsonyi mennyiség felére, de a „hajvasaló” kategóriával párhuzamosan), addig a reklám által futtatott márka keresettsége szinte megszünt (a következő karácsonyi kampányig, amikor a jelenség megismétlődött).
A Google-n zajló keresések milliárdjaiba betekintést nyújtó szolgáltatás, a Keresési Trendek a [%A=http://www.google.com/insights/search/?hl=hu%]http://www.google.com/insights/search/[%A%] weboldalon érhető el magyarul.
A karácsony az év legfontosabb, legerősebb időszaka számos kiskereskedő számára. Sok iparágban ebben az időszakban keletkezik az éves forgalom jelentős százaléka. A fogyasztók fokozott érdeklődése az internetes keresések területén is megmutatkozik. A legtöbb vásárló az év ezen időszakára időzíti legnagyobb értékü vásárlásait, amelyekkel kapcsolatban elsősorban az interneten gyüjtenek információt.
Látható, hogy november közepétől, amikor egyre több ember kezd el gondolkodni azon, hogy mit vegyen szeretteinek karácsonyra, folyamatosan emelkedik az ajándék[%ITALIC%] szóra irányuló keresések száma. [%ITALIC%]
Az ajándék[%ITALIC%] szóhoz kapcsolódó keresések listájában több érdekesség is felfedezhető. Egyrészt látható – talán a válságnak is köszönhetően –, hogy a korábbinál sok ezer százalékkal többen kerestek a [%ITALIC%]saját készítésü ajándék[%ITALIC%]okra, valamint az is kitünik, hogy valószínüleg inkább a nők vannak gondban az ajándékvásárlással, hisz a legnépszerübb keresések ötödik helyén ott szerepel az [%ITALIC%]ajándék férfiaknak .
A korábbi évek decemberét megvizsgálva az is kiderül, hogy legtöbben még mindig a 24-ét megelőző héten ébrednek. 2008-ban 22-én, 2007-ben és 2006-ban 18-án, 2005-ben 21-én, 2004-ben pedig december 20-án kerestek a legtöbben az ajándék szóra. A kutatás a(z) – ajándékvásárlás szempontjából valószínüleg sokaknak nem elég sikeres aranyvasárnapot követő – hétköznapokon volt igazán intenzív: 2004-ban, 2006-ban és 2008-ban hétfőre esett a csúcs, 2007-ben keddre, 2005-ben pedig szerdára.
[%IMAGB=12110%]
LCD
vs.
Plazma
A nagy értékü szórakoztató elektronikai cikkek évek óta kedvelt célpontjai a karácsonyra készülő vásárlóknak. Nem csak ajándékként népszerüek, hanem sok család, háztartás is egy ilyen eszközzel lepi meg magát az ünnep alkalmából. A grafikonból két dolog tünik ki azonnal: az LCD tv[%ITALIC%] sokkal jobban érdeklik a felhasználókat, mint vetélytársaik, a [%ITALIC%]plazmá[%ITALIC%]k, illetve októbertől minden évben meredeken megugrik a tévékre irányuló keresések száma. Utóbbi trend különösen 2006-től válik nyilvánvalóvá, amikor a síkképernyős készülékek már sokak számára váltak megfizethetővé. A [%ITALIC%]hdtv[%ITALIC%]-re irányuló keresések csökkenő aránya annak lehet a jele, hogy a vásárlók egyre jobban tisztába kerülnek a technológiával, és a konkrét termékek ([%ITALIC%]LCD tv[%ITALIC%], ill. [%ITALIC%]plazma ) már jobban érdeklik őket.
Blu-ray a
DVD
ellen
A DVD[%ITALIC%] hiába számít már ósdi technológiának a szórakoztató elektronika rohamléptekkel fejlődő világában, népszerüsége még mindig messze megelőzi a jövő formátumának kikiáltott [%ITALIC%]Blu-ray[%ITALIC%]-ét. A
HD
DVD idén januári „visszavonulása” nem hozta meg az áttörést a kéklemezes formátum számára. Jelenleg úgy tünik, hogy a DVD trónjára leselkedő veszély az
internet
felől érkezik – a [%ITALIC%]torrent keresőszó népszerüsége 2008 márciusában elérte a DVD-ét, az olló azóta pedig csak tovább szélesedett.
Konyhai slágercikkek
Az utóbbi évek két konyhai sikertermékét, a kávéfőző[%ITALIC%]t és a [%ITALIC%]kenyérsütő[%ITALIC%]t a [%ITALIC%]mosogatógép[%ITALIC%]pel összevetve igen érdekes eredményeket kapunk. A [%ITALIC%]kenyérsütő[%ITALIC%], amely 2004-2008 között egyértelmüen megelőzte a [%ITALIC%]kávéfőző[%ITALIC%]t, idén februártól már lényegesen kisebb érdeklődést vált ki. Ugyanakkor mindkét termék erősen szezonális jellegü: elsősorban a [%ITALIC%]kenyérsütő[%ITALIC%]nél, de 2007 óta a [%ITALIC%]kávéfőző nél is nyilvánvaló a karácsonyi szezon hatása a keresésekre. Ezek a kiemelkedő csúcspontok valószínüleg azt jelzik, hogy az értékesítés is hasonló módon oszlik meg az egész évet tekintve.
A mosogatógép[%ITALIC%] esetében nem érvényesül hasonló mértékben a fent vázolt szezonalitási trend. Ugyan az év vége felé itt is csúcsosodik némileg a grafikon, ez azonban már korántsem olyan erős az év többi részéhez képest – idén márciusban és júliusban pl. csak 10%-kal volt kisebb a keresések száma, mint decemberben. Ez valószínüleg annak köszönhető, hogy a [%ITALIC%]mosogatógép[%ITALIC%] beszerelése sokkal bonyolultabb, mint egy [%ITALIC%]kávéfőző használatba vétele, így megvásárlása sok esetben egy konyha felújításához vagy egy új lakás megvételéhez, nem pedig a karácsonyhoz kapcsolódik.
Mp3
A grafikonból látható, hogy 2004 óta lassan, fokozatosan csökkent a téma iránti érdeklődés, mértéke mégsem tünik drámainak. Más a helyzet azonban, ha az mp3 népszerüségét összevetjük a ’Vásárlás’ kategória átlagos teljesítményével. Látható, hogy a kategória átlagához képest igenis jelentősen csökken minden évben az érdeklődés ezen típusú termékek iránt. Ráadásul egyre laposabb a karácsonyi tüske is, már bőven alulmúlja a ’Vásárlás’ kategória átlagát, azaz a termék divatcikkból idejétmúlttá vált.
[%IMAGB=12111%] Hajvasalók kampánya
Az is nagyon jól megfigyelhető, hogy egy-egy márka egy erős, többcsatornás reklámkampánnyal a kampány időszakára hogyan tud az ismeretlenségből odáig erősödni, hogy a márkára, illetve a reklámozott termékre több keresés lesz, mint magára a termékkategóriára.
A példán látszik, hogy a Belissima az Imetec hajvasaló Hajas Lászlós reklámkampányával 2007-ben megközelítette, illetve megelőzte a magára a hajvasalóra irányuló keresések arányát, és a reklámarc Hajas László nevére is nagyon sokan kerestek. Látszik az is, hogy míg a reklámkampány befejeztével az erősebb márkával és szélesebb termékportfólióval rendelkező Remington keresései alig estek vissza (a karácsonyi mennyiség felére, de a „hajvasaló” kategóriával párhuzamosan), addig a reklám által futtatott márka keresettsége szinte megszünt (a következő karácsonyi kampányig, amikor a jelenség megismétlődött).
A Google-n zajló keresések milliárdjaiba betekintést nyújtó szolgáltatás, a Keresési Trendek a [%A=http://www.google.com/insights/search/?hl=hu%]http://www.google.com/insights/search/[%A%] weboldalon érhető el magyarul.